1. Diagnozowanie dzieci i młodzieży na terenie poradni; precyzowanie zaleceń postdiagnostycznych. Diagnoza zakłada także analizę i uwzględnienie informacji zawartych w oficjalnym dokumencie ze szkoły/placówki – informacji/opinii o dziecku/uczniu. Szkoła/placówka proszona jest o ich sporządzenie w formie elektronicznej i wydanie.
  2. Konsultowanie z nauczycielami i specjalistami szkoły/placówki problemów szkolno-wychowawczych dzieci i młodzieży – według zapotrzebowania. Preferowane są spotkania na terenie poradni w Skawinie lub w punktach konsultacyjnych. Preferowane są również kontakty telefonicznie lub zdalne z uwagi na konieczność zachowania płynności pracy diagnostycznej i terapeutycznej w poradni.
  3. Udział przedstawiciela/i poradni w spotkaniach zespołów/struktur wewnętrznych oraz udział w zebraniach Rady Pedagogicznej placówki. Wspomaganie nauczycieli i specjalistów – na pisemny wniosek dyrektora szkoły/placówki oraz po ustaleniu z dyrektorem SPPP. Preferowane są „szkolenia” w formie zdalnej.  
  4. Pomoc kierowana do dzieci i uczniów w ramach zajęć grupowych (zajęcia integracyjne, psychoedukacyjne, profilaktyczne i inne) realizowana w formie konsultacji dla zespołu nauczycieli i specjalistów szkolnych, mających na celu wsparcie zespołu w zaplanowaniu zajęć, np.: porada, pomoc w konceptualizacji problemu, wsparcie w opracowaniu strategii działania/scenariuszy, udostępnienie materiałów z zasobów poradni, omówienie celów, przebiegu, efektów prowadzonych zajęć.  
  5. Wspomaganie specjalistów zatrudnionych w szkole do pracy z uczniami niepełnosprawnymi i o specjalnych potrzebach edukacyjnych w ramach i podczas cyklicznych spotkań zespołów specjalistów na terenie poradni.
  6. Pomoc udzielana rodzicom (prelekcje, wykłady, warsztaty, treningi) – preferowane są krótkie formy szkoleniowe w formie zdalnej. Szkolenia osobiste/stacjonarne zakładają odpowiednie wyprzedzenie – minimum miesięczne. Efektywna współpraca zakłada planowanie roczne zgodnie z harmonogramem spotkań z rodzicami w placówkach.    
  7. Konsultacje prowadzone przez przedstawiciela poradni na terenie szkoły/placówki podczas zebrań z rodzicami – na wniosek dyrektora placówki po ustaleniu z dyrektorem poradni według przyjętego wcześniej harmonogramu – odpowiednio do potrzeb placówki.
  8. Interwencja kryzysowa. Interwencja kryzysowa nie zakłada wcześniejszych ustaleń i harmonogramu działań, zależy bowiem od losowych zdarzeń.  

 

OBSZARY WSPOMAGANIA Placówek Oświatowych

oferowane przez Specjalistyczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Skawinie

Rok szkolny: 2024/2025

Adresaci: rady pedagogiczne szkół i przedszkoli (nauczyciele i specjaliści), rodzice dzieci/uczniów

Formy: prelekcje, pogadanki, szkolenia, konsultacje, warsztaty, treningi

Psycholodzy

  • Zdrowie psychiczne (kryzysy psychiczne, upowszechnienie dostępu do pomocy psychologicznej wśród dzieci i młodzieży).
  • Relacje rodzinne dzieci.
  • Problemy wychowawcze.
  • Niepełnosprawność dziecka i jej konsekwencje ( autyzm i zaburzenia rozwojowe).

Pedagodzy:

  • Gotowość szkolna.
  • Metody i techniki skutecznego uczenia się.
  • Opinie i orzeczenia jako forma wsparcia w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i

Młodzieży (zagadnienia dotyczące procedury diagnostycznej, wymaganej dokumentacji,działań postdiagnostycznych).

Logopedzi:

  • Rozwój mowy dziecka.
  • Nieprawidłowości w rozwoju mowy.
  • Profilaktyka w obszarach logopedycznych.

Skip to content