






REGULAMIN
ORGANIZACJI WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
W SPECJALISTYCZNEJ PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W SKAWINIE
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie MEN 24 sierpnia 2017 roku w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. poz 1635)
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 59)
- Statut ZSPWE w Skawinie
- Objęcie dziecka opieką w ramach zajęć wczesnego wspomagania odbywa się na podstawie przedłożonej przez Rodzica/prawnego Opiekuna opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz wniosku do Dyrektora SPP-P w Skawinie z prośbą o realizację tych zajęć w SPPP
w Skawinie.
- Wniosek Rodzica/prawnego Opiekuna z prośbą o realizację zajęć wczesnego wspomagania w SPPP
w Skawinie składany jest w Sekretariacie Poradni, w każdym roku szkolnym. Składając wniosek Rodzic/prawny Opiekun oświadcza jednocześnie, iż dziecko nie korzysta z zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w innej placówce.
- Dyrektor SPP-P w Skawinie po rozpatrzeniu wniosku Rodzica/prawnego Opiekuna oraz niezbędnej dokumentacji (opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka):
- podejmuje decyzję o przyjęciu dziecka na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju do Specjalistycznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Skawinie
- powołuje Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka adekwatny do jego potrzeb wskazanych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju (pedagog, psycholog, logopeda oraz w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny – inni specjaliści)
- wyznacza Koordynatora Zespołu
- podejmuje decyzję o ilości godzin realizowanych z dzieckiem (od 4 do 8 godzin w miesiącu
w zależności od potrzeb dziecka).
- Koordynator Zespołu:
- zwołuje spotkanie konsultacyjne Zespołu w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na trzy
miesiące;
- informuje Rodziców/prawnych Opiekunów o zmianach w harmonogramie zajęć dziecka;
- czuwa nad realizacją przyznanych dziecku godzin pracy ze specjalistami;
- uzupełnia comiesięczne zestawienia godzin zrealizowanych i niezrealizowanych w Zespołach,
których jest koordynatorem.
- Do zadań Zespołu należy w szczególności:
- ustalenie, na podstawie diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka zawartej w opinii
o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka; - nawiązanie współpracy z:
- przedszkolem, inną formą wychowania przedszkolnego, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej, do którego uczęszcza dziecko, lub innymi podmiotami, w których dziecko jest objęte oddziaływaniami terapeutycznymi, w celu zapewnienia spójności wszystkich oddziaływań wspomagających rozwój dziecka,
- podmiotem leczniczym w celu zdiagnozowania potrzeb dziecka wynikających z jego niepełnosprawności, zapewnienia mu wsparcia medyczno-rehabilitacyjnego i zalecanych wyrobów medycznych oraz porad i konsultacji dotyczących wspomagania rozwoju dziecka,
- ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku i jego rodzinie pomocy, stosownie do ich potrzeb.
- opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania;
- ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie
i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność
i uczestnictwo w życiu społecznym; - analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian
w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
- Indywidualny programu wczesnego wspomagania jest przedstawiony Rodzicowi/prawnemu Opiekunowi dziecka, w celu zapoznania się z nim.
- Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania prowadząc dziennik stanowiący arkusz obserwacji dziecka.
- Zespół współpracuje z rodziną dziecka, w szczególności poprzez:
- udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach
z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
- udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
- identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, oraz pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz
w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych
i niezbędnego sprzętu.
- Pracami Zespołów Wczesnego Wspomagania koordynuje V-ce Dyrektor Poradni.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka mogą być prowadzone w grupie,
z udziałem rodzin dzieci lub innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem. Liczba dzieci
w grupie nie może przekraczać 3.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły
3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.
- Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala Dyrektor SPP-P w Skawinie.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka odbywają się według ustalonego przez Zespół harmonogramu.
Harmonogram zajęć może ulec zmianie w przypadku zmian wynikających z organizacji pracy placówki oraz dłuższej choroby specjalisty (członka zespołu).
- Rodzic/prawny Opiekun dziecka zobowiązany jest do zgłoszenia planowanej nieobecności na zajęciach najpóźniej 2 dni robocze przed terminem wizyty. Konieczne jest zgłaszanie również nieobecności wynikłej niespodziewanie. W sytuacji gdy nieobecność dziecka przedłuża się, Rodzic zobowiązany jest do informowania Poradni na bieżąco.
- Na pisemny wniosek Rodzica/prawnego Opiekuna istnieje możliwość zawieszenia zajęć na czas hospitalizacji lub nieobecności związanej ze stanem zdrowia dziecka.
- Rodzic/prawny Opiekun:
- pozostaje na terenie Poradni podczas trwania zajęć z dzieckiem
- zapewnia dziecku opiekę podczas przebywania na korytarzu i w toalecie.
Pracownicy Poradni nie mogą towarzyszyć dziecku podczas korzystania z toalety
- dba o to, aby przyprowadzane na zajęcia dziecko było zdrowe.
- Poradnia nie odpracowuje zajęć wynikających z nieobecności dziecka.
W przypadku terminów wizyt niewykorzystanych przez pacjentów w związku z ich nieobecnością, zajęcia mogą zostać zrealizowane przez inne dziecko (np. które nie skorzystało z planowych zajęć
z powodu zgłoszonej nieobecności).
- W przypadku nieobecności specjalisty Poradnia zobowiązana jest do ustalania zastępstw lub ustalenia nowych terminów zajęć dla dziecka, tak aby zapewnić mu realizację co najmniej minimum 4 godzin zajęć wwr w miesiącu.
- Wszelkie skargi, wnioski i uwagi odnośnie zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
należy zgłaszać Dyrektorowi lub V-ce Dyrektorowi SPP-P w Skawinie po uprzednim umówieniu się lub w formie pisemnej.
Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 września 2023 roku.